
The Write StuffVol. 20, No. 2, 2011

108 The Journal of the European Medical Writers Association

by Adam Jacobs

Quis custodiet ipsos 
custodes?
Getting away with publication 
misconduct: A ghostly tale

In January 2010, a paper appeared in the Journal of Bioethi-
cal Inquiry entitled “From Evidence-based Medicine to 
Marketing-based Medicine: Evidence from Internal Indus-
try Documents,” by Glen Spielmans and Peter Parry [1]. The 
paper was of a genre that is no doubt familiar to those who 
follow the literature on industry-sponsored publications. 

In the paper, the authors describe various ways in which 
the pharmaceutical industry allegedly distorts the scientifi c 
literature. One section of the paper describes ghostwriting. 
It alleges that ghostwriters insert messages into papers “to 
maximise the marketing power of the publication,” with 
a clear implication that this is putting marketing concerns 
ahead of science and safety.

No-one should be working in that way. The EMWA guide-
lines for medical writers involved in publications, which I co-
authored (http://www.emwa.org/Mum/EMWAguidelines.
pdf), make it clear that those kinds of behaviours are unac-
ceptable. However, for all I know, perhaps there are some 
unscrupulous companies out there who do work like that.

Spielmans and Parry give examples of two companies who 
they allege engage in such evil behaviour. Now, given that 
this is a scholarly article in a reputable peer-reviewed jour-
nal, you might think that they would have good evidence 
of the evil deeds of those companies, and would present 
the evidence in the paper, wouldn’t you?

Well, you’d be wrong. One of the companies they describe 
is my own company, Dianthus Medical Limited. I happen 
to know, because I run the company, that we do not work 
like that. We do not ghostwrite, and we do not allow mar-
keting messages to over-ride the science in the papers we 
write. The allegation that we do those things was simply 
untrue. All this is rather ironic considering the title of the 
journal. Publishing untrue and damaging allegations is 
hardly ethical, and it was clear that the authors had just 
made stuff up instead of attempting any form of inquiry to 
get at the facts. It is a further irony that the article itself was 
about the integrity and accuracy of the scientifi c literature.

This was totally unacceptable to me. Here was a paper in 
the peer-reviewed literature making serious and untrue al-
legations against my company. It is not the sort of thing 
that should happen in a peer-reviewed journal. So I wrote 
to the editor to point out the mistake, and asking that they 
print an apology and a correction, which I thought was a 
perfectly reasonable request.

The editor of the journal, Kate Cregan, disagreed. She re-
fused to correct the article, and wouldn’t admit that there 
was anything wrong with it, stating in her reply to me “We 
see the differences of opinion on what ghost-writing con-

sists in, and some of the risks encountered in writing for 
others, as important issues to debate fully and openly.”

I really don’t see how making specifi c allegations about a 
specifi c company could be simply a “difference of opin-
ion.” Nonetheless, Cregan did agree to publish a letter 
from me in reply, in which I explained that the allegations 
were completely untrue [2]. That hardly seemed satisfac-
tory, however, as the original article remained uncorrected, 
and most people who read an article do not also read the 
accompanying correspondence.

To make matters worse, Spielmans and Parry wrote a let-
ter in response to my letter, in which far from admitting 
their mistake, they simply repeated the allegations against 
my company [3]. I was not permitted to reply to that letter.

I contacted Spielmans and Parry and explained that we re-
ally don’t engage in the sort of behaviours they describe, 
and asked them to request that the journal publish a cor-
rection to their article. In e-mail correspondence, they ap-
peared to be reasonable about this, and did offer to do so. 
They agreed that a correction, which included the text “To 
be clear, we found no evidence that Dianthus Medical [sic] 
writers fail to properly acknowledge their role in drafting 
and editing various manuscripts,” would be appropriate.

Again, I asked Kate Cregan to publish this correction, but 
despite apparent agreement from Spielmans and Parry that 
the correction was warranted, she still refused to do so.

It seems to me extraordinary that faced with an article 
which even the authors appear to agree is incorrect, she 
still refused to publish a correction. By this stage, I was 
suffi ciently frustrated with these damaging and untrue al-
legations against my company being printed, and remain-
ing printed, in a peer-reviewed journal that I decided to 
contact some libel lawyers. I spoke to several lawyers spe-
cialised in the fi eld of libel, and the advice I received was 
absolutely consistent: yes, the article was almost certainly 
defamatory under English law, and I would have a good 
case against the publisher if I decided to take action, but 
they strongly recommended that I didn’t pursue the case. 
Libel is a rich man’s game, the costs of court actions typi-
cally running into hundreds of thousands of pounds. The 
simple fact was that there is no way in practice that a small 
company such as my own could realistically take on a 
major international publishing company like Springer (the 
publisher of the journal).

Clearly, authors and editors have little need to worry about 
being sued for libel when they chose to make untrue alle-
gations against a small company such as Dianthus Medi-
cal. However, if such allegations had been made against a 

http://www.emwa.org/Mum/EMWAguidelines.pdf
http://www.emwa.org/Mum/EMWAguidelines.pdf


Vol. 20, No. 2, 2011The Write Stuff

The Journal of the European Medical Writers Association 109

Quis custodiet ipsos custodes?

large multinational company, the journal would have been 
far more likely to have ended up as the defendant in a libel 
action. Spielmans, Parry, and Cregan could well have been 
aware of that, which perhaps explains why they chose to 
make the allegations against my company rather than a 
larger and better known one.

Having accepted that legal action was not open to me, my 
fi nal hope in requiring the journal to publish a correction 
to the article was the Committee on Publication Ethics 
(COPE). According to the COPE website [4], “COPE aims 
to defi ne best practice in the ethics of scholarly publishing 
and to assist editors, editorial board members, owners of 
journals and publishers to achieve this.” They publish a 
code of conduct for journals, and they state “Editors who 
are COPE members are expected to follow this Code of 
Conduct and COPE will consider complaints against those 
who have not followed the Code.”

Section 12.1 of the COPE code of conduct states “Errors, 
inaccurate or misleading statements must be corrected 
promptly and with due prominence.” It seemed clear to 
me that the journal had broken that part of the code, so I 
submitted a complaint.

Although I knew that COPE was likely to have an editor 
perspective as it consists largely of journal editors, their re-
sponse to my complaint shocked me. What I found shock-
ing, in view of the stated claim of COPE to be a guardian 
of publication ethics, was not the decision per se, but the 
total lack of transparency in their decision.

I was hoping for a detailed explanation of how they had 
reached their decision that the journal had done nothing 
wrong. Did they believe that the article was not inaccurate, 
and if so, why? Or did they believe that the letter from me 
counted as a correction “with due prominence”? If so, did 
they think it appropriate that I was not permitted to reply 
to the further letter from Spielmans and Parry repeating the 
allegations? And if they did believe my letter to be an ad-
equate correction, why did they think that a formal biblio-
graphically linked correction wasn’t necessary? Or did they 
believe that there was some reason why section 12.1 of the 
code wasn’t applicable in this case, and if so, why? What 
weight did they give to the fact that Spielmans and Parry 
had themselves agreed that a correction was appropriate?

I do not know the answer to any of those questions, be-
cause the reasons COPE gave for their decision were so 
miserably lacking in detail that it is impossible to know 
what their reasons were. Their response was, in fact, so 
short, that I shall reproduce it in full here:

COPE has now looked into this complaint against the 
Journal of Bioethical Inquiry. The Vice-Chair and 
two Council members have looked at the evidence 
provided and we have agreed that the journal has 
satisfactorily dealt with the issues at hand. COPE 
will only comment on the processes of a journal and 
not on the actual facts of the case. Given the nature 
of this complaint, we feel that it was suffi cient that 
the journal allowed discussion of the relevant issues 
in the correspondence section, which allowed read-
ers to understand the different sides and arguments.

The most extraordinary part of this is the statement that 
“COPE will only comment on the processes of a journal 
and not on the actual facts of the case.” This suggests that 
they didn’t even consider the question of whether the ar-
ticle was inaccurate. Without considering that question, it 
is impossible to see how they could determine whether the 
journal had breached their code. It sounds (although given 
the lack of transparency, it is hard to be sure) that they sim-
ply trust the journal’s judgement in determining whether 
the code has been breached.

If that is true, you have to wonder what the point of COPE is.

I did e-mail COPE and ask them to explain the reasons for 
their decision, but they refused. I had an e-mail from Sab-
ine Kleinert, the vice-chair of COPE, which simply para-
phrased the original response and ended with “We regard 
this case now as closed.”

The integrity of the peer-reviewed literature is important 
(in a deep, deep irony, that was the point that Spielmans 
and Parry were trying to make in their article). There need 
to be various mechanisms to ensure that what is published 
in peer-reviewed journals is reliable. Obviously peer re-
view itself is the fi rst line of defence, but that doesn’t al-
ways work. Clearly it didn’t work here: an alert peer re-
viewer might have seen that the article was making some 
serious allegations and queried what the evidence was for 
those allegations, but that didn’t happen (or if it did hap-
pen, the peer reviewer was over-ruled by the journal).

So what should happen if an inaccurate article makes it 
into press? Often, when the inaccuracy is noticed, contact-
ing the journal will result in a correction being published, 
or in extreme cases, a retraction. However, all this assumes 
good faith on the part of the journal editor. What happens 
if that good faith is lacking? In this case, it is clear that the 
journal editor, Kate Cregan, had not simply been guilty 
of an inadvertent omission. She was perfectly aware that 
the article was inaccurate: even the authors of the article 
agreed with this. She never attempted to claim that the 
allegations in the article were true. But despite that, for 
whatever reason she may have had, she chose to let an in-
accurate article remain uncorrected in her journal.

It appears that COPE’s processes assume good faith on the 
part of journal editors, as they were unwilling to get in-
volved and investigate the facts of the case.

If COPE, the supposed guardian of publication ethics, are not 
willing to investigate acts of misconduct by journal editors, 
then what line of defence is left when editors act in bad faith?

Adam Jacobs
Dianthus Medical Limited
ajacobs@dianthus.co.uk
www.dianthus.co.uk

References:
1. Spielmans GI, Parry PI. From Evidence-based Medicine to Marketing-based 

Medicine: Evidence from Internal Industry Documents. Bioethical Inquiry 
2010. DOI 10.1007/s11673-010-9208-8

2. Jacobs A. The important distinction between ghostwriting and profes-
sional medical writing services. Bioethical Inquiry 2010. doi:10.1007/
s11673-010-9226-6

3. Spielmans GI, Parry PI. Reply to Jacobs. Bioethical Inquiry 2010. DOI 
10.1007/s11673-010-9241-7

4. http://www.publicationethics.org

mailto:ajacobs@dianthus.co.uk
http://www.dianthus.co.uk
http://www.publicationethics.org


The Write StuffVol. 20, No. 2, 2011

110 The Journal of the European Medical Writers Association

COPE response to 
Adam Jacobs 
I am writing on behalf of the Committee on Publication 
Ethics (COPE) to respond to Adam Jacobs.
COPE is primarily an advisory body for editors on publi-
cation ethics. It is not a regulatory body. We have a pro-
cedure for investigating complaints about COPE mem-
ber editors but we accept that our complaints procedure 
has several limitations and that this procedure may not 
be able to satisfy some individuals who have a griev-
ance, which either falls outside our remit, or where we 
do not uphold their grievance.
We appreciate that Adam Jacobs is unhappy about the 
outcome of our investigation. We understand that it 
is unlikely that we will be able to assuage all his con-
cerns but perhaps by explaining how we investigate 
complaints we can make it clear how we come to deci-
sions and reinforce how seriously we take all complaints 
against editors. 
We can only consider complaints specifi cally about our 
Codes of Conduct (for Editors and Publishers). COPE 
does not seek to arbitrate in disagreements (i.e. it does 
not act as a Court of Appeal if someone has a dispute 
with a journal) but it does seek to ensure that its mem-
bers follow its Code of Conduct. The complaints proce-
dure therefore considers only whether the COPE mem-
ber broke the Code, not on the actual arguments in the 
specifi c case. This distinction may appear arcane, but it 
is important. However, when we feel that a journal does 
not have good systems in place, or has not followed 
them, we will issue a judgement.

In this case, as in all others, we carefully reviewed the 
details of the complaint supplied by Adam Jacobs. We 
then contacted the journal concerned. We received a de-
tailed reply to our queries from the Chair of the Edito-
rial Board. Three council members then assessed all the 
documentation from Adam Jacobs and the Chair, fi rst 
individually and then in person together. To ensure im-
partiality, complaints are handled by Council members 
without links to the publisher, editor or complainant con-
cerned and always by at least 2 people. Since Liz Wager 
(the Chair of COPE) has worked and published with 
Adam Jacobs in the past, she took no part in the process.

Without allowing the journal the right to respond here it is 
not appropriate for us to go into extensive details. In addi-
tion, decisions about publishing corrections and about al-
lowing criticism of published material are not always clear-
cut. However, in this case, we did not feel that the journal 
had broken the COPE Code of Conduct and therefore in-
formed Mr Jacobs of this in an initial e-mail and in two 
further e-mails in response to his request for more detail. 

The e-mail sent to Adam Jacobs was brief and thus may 
have given no sense to him of how carefully we had in-
vestigated his complaint and we are sorry for that im-
pression. We will look again at how we should report 
back to complainants in future. However, we stand by 
our decision here.

Virginia Barbour
Secretary, COPE
Chief Editor, PLoS Medicine
vbarbour@plos.org
http://publicationethics.org/

A meeting of editors and 
peer reviewers in Turkey
Acta Orthopaedica et Traumatologica Turcica (AOTT: 
www.aott.org.tr), the offi cial international journal of the 
Turkish association of orthopaedics and traumatology 
has a driven editorial team lead by its editor in chief 
Mehmet Demirhan. AOTT is published not only in Eng-
lish but aspires to a readable English of the style that we 
are used to reading in the BMJ—and not many special-
ity journals—making it a pleasure to read. The impres-
sive approach behind its production is to the credit of a 
dedicated team of technical editors lead by Askel Seyahi, 
who is an EMWA member. The team meet in the eve-
nings after they have fi nished their day jobs—Askel is an 
orthopaedic surgeon—to translate, edit and discuss the 
articles to be published by the journal.

The AOTT journal, on the initiative of Mehmet Demirhan, 
held its annual meeting in Istanbul on 4th May 2011. The 
meeting was attended by the journal’s editorial board and 
peer reviewers and took place in association with a con-
ference held by the Turkish Association of Orthopaed-
ics and Tramatology (TAOT) which attracted some 400 

participants. I gave a presentation on peer review at the 
pre-conference meeting and attended enjoyable social ac-
tivities arranged for conference participants, giving me 
also the opportunity to meet the association’s members. It 
was a great honour to receive a placard by which the jour-
nal and TAOT expressed their gratitude for my contri-
bution to the editorial community and the AOTT journal. 
My thanks though go the editorial board for the insights 
I gained into the hard work and commitment behind the 
production of their journal.

Elise Langdon-Neuner
editor@emwa.org

mailto:vbarbour@plos.org
http://publicationethics.org/
http://www.aott.org.tr
mailto:editor@emwa.org

